2010.08.31. 01:32
A papírrepülő készítés alapjai.
Alapok
A papírból készült repülőknél a légellenállást minimumra kell csökkentened. A haladás irányával nem párhuzamos felületek (orr, pilótafülke, szárny) növelik a repülőd légellenállását, ezért minél alaposabban hajtogatsz, annál jobban fog repülni a géped.
Vágás, mérés: Mindig használj éles ollót! Ceruzád pedig mindig hegyes legyen, hogy határozott vonalakat tudj húzni vele!
Hajtogatás: Mindig egyenletes felületet válassz a hajtogatáshoz. Könnyebb, ha hajtogatás előtt egy jó hegyes ceruzával megkarcolod a papírt vonalzó mentén, de vigyázz nehogy átszakadjon, vagy túlságosan elvékonyodjon a papír!
A repülőgépek hajtogatásához 4 alaphajtást kell ismerned:
- - hegyhajtás vagy kihajtás
- - völgyhajtás vagy behajtás
- - süllyesztett hajtás
- - ellentétes hajtás
Ragasztás: ehhez a feladathoz a stift ragasztó a legalkalmasabbak, ezek nem áztatják el a papírt, és nem is nehezítik el annyira.
A repülőd kiegyenlítése és röptetése.
Mivel a papír könnyen hajlik, ezek a repülők nem annyira egyenesek, mint az igazi repülők. Ha a repülőd törzse oldalról nézve hajlított (lásd: fenti ábra), akkor a géped több trimmelést igényel, nem repül olyan jól, és nagyobb a légellenállása.
Fontos fogalmak:
Állásszög: A sikló gép helyzete a vízszinteshez képest.
Bedöntési szög: A külső szárny megemelkedése és a belső szárny leengedése forduláskor.
Helyzet: Az az irány, melybe a repülőgép orra a horizonthoz viszonyítva mutat (bedöntés, elfordítás, bólintás).
Vezérlőfelületek: A szárnyakon és a farok részeken elhelyezkedő kis felületek, melyek segítségével megváltoztathatjuk a gép helyzetét (csűrőkormány a bedöntés, a magassági kormány a bólintás és oldalkormányok a legyezőmozgás korrigálására).
Hegyhajtás vagy kihajtás: A négyzet alakú papír fehér oldala van felül. A hajtásvonalnak a négyzet közepén kell húzódni. A ráhajtást szaggatott vonal jelzi, irányát az egyszerű nyíl. Mit csinálunk tehát, ha ilyen rajzot látunk? Megfogjuk a papír alsó szélét, és a felső széléhez igazítjuk. Ha pontosan fedi egymást a két papírszél, bal kezünkkel fölül lefogjuk, jobb kezünkkel középen lefelé simítunk, és a hajló alsó részén erősen lenyomjuk. Előbb középről jobbra-balra végig- húzzuk az ujjunkat a hajló részen, majd erősen leélezzük az ujjunk hegyével vagy a körmünk oldalával. Így egy éles, határozott hajtásvonal keletkezett, ha szétnyitjuk, jól látszik.
Völgyhajtás vagy behajtás: A művelet egyszerű.A négyzetnek a fehér oldalán kezdünk, a fölső papírszélt a lap mögé hajlítjuk. A hajtásvonal jelzi, hogy felezőt kell hajtanunk. Ha a papírszél egy vonalba került a másikkal, összefogjuk. Bal kezünkkel rögzítjük, hogy ne mozdulhassanak el a sarkok egymástól, jobb kezünkkel a hajló rész felé simítunk, majd jobbra-balra leélezzük. Néhány esetben, a bonyolultabb hajtogatásoknál nehéz pontosan eltalálni a hátrahajtás helyét... Ilyenkor úgy segítünk magunkon, hogy a jelzett helyen ráhajtással elkészítjük a hajtásvonalat, majd azt átfordítjuk a másik irányba.
Így lesz völgyből hegy! :)
Lapszög: A felfelé mutató vagy lehajló szárnyak és a géptörzs által bezárt szög. (Lefelé mutató szárnyak esetén negatív lapszögnek nevezzük.)
Légellenállás: A levegő ellenállása mozgó tárgyakon, melynek hatására azok lelassulnak.
Repülőgéptörzs: A repülőgép középső része.
Belépőélek: A szárnyak és a farokfelületek elülső élei.
Felhajtóerő: A szárnyak alatti levegő felfelé ható nyomása, mely a levegőben tartja a gépet.
Manőverezés: A repülés pályájának (fordulás, emelkedés, zuhanórepülés, túlhúzás, dugóhúzó, hurok) irányítása.
Bolintómozgás (hosszdőlés): Az orr felfelé vagy lefelé mutat.
Orsózás (bedöntés): A repülő hossztengely körüli forgása.
Kilépőélek: A szárnyak és a vezérsíkok hátsó élei.
Kiegyenlítés (trimmelés): A gép helyzetét módosító apró beállítások a vezérlőfelületeken.
Kiegyenlítési légellenállás: A légáram útjába kerülő (behajtott) Vezérlőfelületek által előidézett ellenállás.
Szárnyterhelés: A szárny egy adott területére nehezedő súly mértéke.
Legyezőmozgás (elfordítás): Az orr jobbra vagy balra fordul.
Szólj hozzá!
Címkék: behajtás helyzet súlypont szög trimmelés szárnyterhelés kiegyenlítés kilépőélek manőverezés belépőélek repülőgéptörzs lapszög völgyhajtás hegyhajtás kihajtás vezérlőfelületek bedöntési állásszög
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Utolsó kommentek