A papírrepülő 

 A papírrepülők repülése során a felhajtóerő és a gravitáció, illetve a tolóerő és a légellenállás párban hat a repülőre. Hogy elképzeléseidnek megfelelően szárnyaljon a gép, nem árt tisztában lenned azzal, mi történik a repülőddel odafent.

  Elengedhetetlen kellék a levegő, hisz nélküle nem is létezne repülés! Mint minden más, a levegő is apró részecskékből áll, molekulák alkotják. Viszont a fémmel, fával, vagy papírral ellentétben a levegő részecskéi meglehetősen távol vannak egymástól, így egy közéjük kerülő tárgy könnyedén szétválasztja őket, és áthalad rajtuk.

  Ha egy tárgyat felemelsz, nehéznek érzed, mert nyomást fejt ki a kezedre, ugyanígy a levegőnek is van nyomása! Részecskéi a talaj fölött vastag réteget képezve rakódnak egymásra, és ez az erő (légnyomás) teszi lehetővé a repülést.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Felhajtóerő: Egy repülő azért képes a levegőben maradni, mert a nyomás kisebb a szárnyak fölött, mint a szárnyak alatt. Mivel a repülők szárnyait lekerekítik, a szárny íve felett ugyanannyi részecskének messzebbre, és gyorsabban kell eljutnia, mint a szárny alatti társaiknak. Így a szárny alattiak közel maradnak egymáshoz, és az így keletkezett felhajtóerő fenntartja a repülőt.

Gravitáció: Ez az erő mindent a föld középpontja felé vonz. Az előzőekben említett (gépszárny alatti) felhajtóerőre a gravitáció ellenerőt fejt ki, ezért ha a repülő (tömeg)középpontja nem megfelelő helyen van, felborul a két erő közti egyensúly. Ha a súlypont nagyon hátul van, akkor a repülőd orrkönnyű lesz, ezért orrát felfelé tolva fog repülni. Ha viszont a súlypont nagyon elöl van, akkor orrnehéz és hirtelen zuhanórepülést fog produkálni. A repülőnek ezt a két helyzetét bólintásnak illetve hosszdőlésnek nevezzük.

Légellenállás: A levegő mozgásáról sokféleképpen meggyőződhetsz. Legegyszerűbb módja ennek, ha kinézel az ablakon, és ha látod a fű illetve a fák hajladozását biztos lehetsz benne, hogy ott légmozgás van. Szabad levegőn, futás vagy biciklizés közben is érezheted, amikor a levegő neked feszül, ezért nehéz gyorsan tekerni a biciklit. A levegőnek ez az ellenállása okozza a papírrepülőd lelassulását is.

Tolóerő: Ez az erő, amit a papírrepülő eldobásakor a kezeddel adsz át a gépednek. Ez az erő, ami az előre haladáshoz szükséges. Ez az erő megakadályozza a gépednek, hogy a gravitáció miatt egyből a földre zuhanjon a repülőd. A gravitációs erő azonban hozzáadódik a tolóerőhöz, ezért ha a gép orra nagyon lefelé néz, a repülőd lezuhan. Szabad repülés során a gravitációs erő a gépet egy láthatatlan domb "hátán" húzza lefelé, hasonlóan a domb oldalán lesikló szánkóhoz.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://papirrepulok.blog.hu/api/trackback/id/tr892256738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jó jó de ha hajtok egy papir repcsit és úgy száll hogy így össze vissza akkor mit csináljak?
@duhosnyul: Nemsokára beindul a blog, és lesz rengeted repülő hajtogató tutorial. :)
Ezek szépen fognak szállni. Türelmedet kérem. És remélem segíteni fognak a feltöltött anyagok.
Felhajtóerő: Hagyjuk Bernoullit, ha ezt egyszerűen akarod megértetni valaki nem szakemberrel, akkor írd azt, hogy:
Ahol a levegő siet, ott nem ér rá nyomni, ezért a profil felső íve felett csökken a nyomás, ez a szívó hatás nem mellesleg a felhajtóerő 2/3-áért felelős...