Alapok

 

A papírból készült repülőknél a légellenállást minimumra kell csökkentened. A haladás irányával nem párhuzamos felületek (orr, pilótafülke, szárny) növelik a repülőd légellenállását, ezért minél alaposabban hajtogatsz, annál jobban fog repülni a géped.

Vágás, mérés: Mindig használj éles ollót! Ceruzád pedig mindig hegyes legyen, hogy határozott vonalakat tudj húzni vele!

Hajtogatás: Mindig egyenletes felületet válassz a hajtogatáshoz.  Könnyebb, ha hajtogatás előtt  egy jó hegyes ceruzával megkarcolod a papírt vonalzó mentén, de vigyázz nehogy átszakadjon, vagy túlságosan elvékonyodjon a papír!

A repülőgépek hajtogatásához 4 alaphajtást kell ismerned:

  • -          hegyhajtás vagy kihajtás
  • -          völgyhajtás vagy behajtás
  • -          süllyesztett hajtás
  • -          ellentétes hajtás

Ragasztás:  ehhez a feladathoz a stift ragasztó a legalkalmasabbak, ezek nem áztatják el a papírt, és nem is nehezítik el annyira.

A repülőd kiegyenlítése és röptetése.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mivel a papír könnyen hajlik, ezek  a repülők nem annyira egyenesek, mint az igazi repülők. Ha a repülőd törzse oldalról nézve hajlított (lásd: fenti ábra), akkor a géped több trimmelést igényel, nem repül olyan jól, és nagyobb a légellenállása.

 Ha úgy gondolod, minden rendben van a repülőddel, de mégis rosszul repül. Győződj meg róla, hogy helyesen repíted. A szárnyak vonalával párhuzamosan, orrával egyenesen előre tartva dobd, eleinte ne túl nagy erővel. Ha már elég jó a „dobó” technikád, megpróbálhatod erősebben is eldobni.  Észre fogod venni, hogy minden repülő más-más sebességgel repül!

Fontos fogalmak:

 

Állásszög: A sikló gép helyzete a vízszinteshez képest.

Bedöntési szög: A külső szárny megemelkedése és a belső szárny leengedése forduláskor.

Helyzet: Az az irány, melybe a repülőgép orra a horizonthoz viszonyítva mutat (bedöntés, elfordítás, bólintás).

Vezérlőfelületek: A szárnyakon és a farok részeken elhelyezkedő kis felületek, melyek segítségével megváltoztathatjuk a gép helyzetét (csűrőkormány a bedöntés, a magassági kormány a bólintás és oldalkormányok a legyezőmozgás korrigálására).

Hegyhajtás vagy kihajtás: A négyzet alakú papír fehér oldala van felül. A hajtásvonalnak a négyzet közepén kell húzódni. A ráhajtást szaggatott vonal jelzi, irányát az egyszerű nyíl. Mit csinálunk tehát, ha ilyen rajzot látunk? Megfogjuk a papír alsó szélét, és a felső széléhez igazítjuk.   Ha pontosan fedi egymást a két papírszél, bal kezünkkel fölül lefogjuk, jobb kezünkkel középen lefelé simítunk, és a hajló alsó részén erősen lenyomjuk.   Előbb középről jobbra-balra végig- húzzuk az ujjunkat a hajló részen, majd erősen leélezzük az ujjunk hegyével vagy a körmünk oldalával. Így egy éles, határozott hajtásvonal keletkezett, ha szétnyitjuk, jól látszik.

Völgyhajtás vagy behajtás: A művelet egyszerű.A négyzetnek a fehér oldalán kezdünk, a fölső papírszélt a lap mögé hajlítjuk. A hajtásvonal jelzi, hogy felezőt kell hajtanunk. Ha a papírszél egy vonalba került a másikkal, összefogjuk. Bal kezünkkel rögzítjük, hogy ne mozdulhassanak el a sarkok egymástól, jobb kezünkkel a hajló rész felé simítunk, majd jobbra-balra leélezzük. Néhány esetben, a bonyolultabb hajtogatásoknál nehéz pontosan eltalálni a hátrahajtás helyét... Ilyenkor úgy segítünk magunkon, hogy a jelzett helyen ráhajtással elkészítjük a hajtásvonalat, majd azt átfordítjuk a másik irányba.
Így lesz völgyből hegy!
:)

Lapszög: A felfelé mutató vagy lehajló szárnyak és a géptörzs által bezárt szög. (Lefelé mutató szárnyak esetén negatív lapszögnek nevezzük.)

Légellenállás: A levegő ellenállása mozgó tárgyakon, melynek hatására azok lelassulnak.

Repülőgéptörzs: A repülőgép középső része.

Belépőélek: A szárnyak és a farokfelületek elülső élei.

Felhajtóerő: A szárnyak alatti levegő felfelé ható nyomása, mely a levegőben tartja a gépet.

Manőverezés: A repülés pályájának (fordulás, emelkedés, zuhanórepülés, túlhúzás, dugóhúzó, hurok) irányítása.

Bolintómozgás (hosszdőlés): Az orr felfelé vagy lefelé mutat.

Orsózás (bedöntés): A repülő hossztengely körüli forgása.

Kilépőélek: A szárnyak és a vezérsíkok hátsó élei.

Kiegyenlítés (trimmelés): A gép helyzetét módosító apró beállítások a vezérlőfelületeken.

Kiegyenlítési légellenállás: A légáram útjába kerülő (behajtott) Vezérlőfelületek által előidézett ellenállás.

Szárnyterhelés: A szárny egy adott területére nehezedő súly mértéke.

Legyezőmozgás (elfordítás): Az orr jobbra vagy balra fordul.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://papirrepulok.blog.hu/api/trackback/id/tr622260515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.